570e667a96e2e-660x375

Οι συστάσεις της Αλβανικής Επιτροπής του Ελσίνκι Γράφει ο Ταχυδρόμος

στην κατηγορία ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Στα πλαίσια πρότασης στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή για την Αναθεώρηση της Εκλογικής Νομοθεσίας, που εξ ονόματος της Αλβανικής Επιτροπής του Ελσίνκι, κατέθεσε η Ερίντα Σκένταϊ, Εκτελεστικός Διευθυντής της Οργάνωσης, γίνεται στην ουσία περίληψη στις συστάσεις που ο διεθνής παράγων έχει κάνει στις εκθέσεις του. Ειδικά μετά την επίβλεψη από ΟΑΣΕ και Συμβούλιο της Ευρώπης των Τοπικών Εκλογών 2015 έχει επανειλημμένως επισημανθεί ότι με τέτοια εκλογική διαδικασία δεν μπορεί να προχωρήσει η διαπραγμάτευση για την ένταξη της Αλβανίας στην ΕΕ.

Ωστόσο κι ενώ οι προθεσμίες πιέζουν δεν διαπιστώνεται βούληση για ουσιαστική βελτίωση της κατάστασης στις επικείμενες εκλογές 2017. Προς τούτο οι συστάσεις αυτές της Αλβανικής Επιτροπής του Ελσίνκι προσλαμβάνουν ιδιαίτερη σημασία καθότι ως γνωστό η Οργάνωση έχει σπουδαία σχέση με τις ΗΠΑ και λειτουργεί πολλές φορές ως διερμηνευτής των θέσεων και απόψεων της. Ως εκ   τούτου έχει σπουδαία σημασία το σύνολο της Έκθεσης των Συστάσεων (δόθηκε στη δημοσιότητα 13 Απριλίου 2016), εμείς όμως θα εστιάσουμε στην Σύσταση 32 με ειδική αναφορά στις μειονότητες. Η Σύσταση αυτή φέρνει στο φως έμμεσα τη διαχρονική αρνητική μεταχείριση απ’ την εκλογική νομοθεσία των μειονοτήτων, την απώλεια ισχύς κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας και την καταπίεση της βούλησης αυτών των ομάδων. Εμμέσως επίσης αμφισβητείται η διαδικασία απογραφής καθώς ΟΑΣΕ και Συμβούλιο της Ευρώπης δεν εμπιστεύονται την εικόνα που η Αλβανική κυβέρνηση παρουσιάζει σχετικά με μεγέθη και γεωγραφία των μειονοτήτων. Θέλει προσεκτική ανάγνωση και προσέγγιση η θέση της Αλβανικής Επιτροπής Ελσίνκι:

  1. Σχετικά με τις ομάδες που χαίρουν το καθεστώς της εθνικής μειονότητας, στις τρεις Εκθέσεις τουOSCE/ODIHR (2011,2013, 2015) αναφέρεται ότι εκλείπουν σωστά στοιχεία περί των μειονοτήτων τούτων (βλέπε σχετικά σελίδες 19,20,21). Στην Έκθεση τουOSCE/ODIHR -2015 γράφει: «Ορισμένοι υποψήφιοι εξέφρασαν δυσαρέσκεια διότι τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης προσέδωσαν λίγη προσοχή στα κόμματα των εθνικών μειονοτήτων» (βλέπε σελ. 20).

Στην Έκθεση του OSCE/ODIHR του έτους 2013 λέει ότι: «Ο Νόμος δεν επιτρέπει τη χρήση άλλων γλωσσών στις τηλεοπτικές διαφημίσεις αλλιώτικες απ’ την αλβανική γλώσσα η οποία είχε ερμηνευτεί από κάποιο τοπικό κανάλι για να συμπεριλάβει σποτάκια για την εκλογική καμπάνια» (βλέπε σελ. 21). Για την υπόθεση αυτή η Έκθεση αναφέρεται στο άρθρο 32/5 του Ντοκουμέντο της Κοπεγχάγης του ΟΑΣΕ 1990, όπου γράφει ότι αυτές (οι εθνικές μειονότητες) χαίρουν το δικαίωμα: «να μεταδίδουν και να ανταλλάσουν ενημέρωση στη μητρική γλώσσα και να μπορούν να τους διατίθεται αυτή η ενημέρωση».

Η Αλβανική Επιτροπή του Ελσίνκι φρονεί ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι υποθέσεις που αναφέρονται στις προαναφερόμενες Εκθέσεις. Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι, στην Έκθεση του OSCE/ODIHR του έτους 2011 αναφέρεται ότι: «Η Αλβανία είναι συμβαλλόμενη πλευρά στην Σύμβαση Πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων αλλά δεν έχει ακόμη προσυπογράψει την Ευρωπαϊκή Κάρτα για τις Περιφερειακές Γλώσσες ή των Μειονοτήτων» (βλέπε σελ.20).

tachydromos.org

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.

*